Start

NIEUWS OVER HET FLUVIUSOVERLEG VAN 12 JUNI 2018

Twee weken voor "day one" (1 juli 2018) realiseert de directie zich nu ook dat het niet meer mogelijk is om tot een volledig onderhandeld akkoord over de loon- en arbeidsvoorwaarden van het Fluviuspersoneel te komen vóór de zomer. ACV zag dit reeds geruime tijd geleden aankomen en heeft de directie er ook herhaaldelijk voor gewaarschuwd en aangedrongen op een strakkere vergaderkalender.

Voor de directie is het duidelijk dat Fluvius op 1 juli 2018 sowieso gelanceerd wordt, met de collega’s van Infrax aan boord. Ze ziet het niet zitten om terug te gaan naar de Raden van Bestuur van de verschillende betrokken maatschappijen en uitstel te vragen. Concreet, wordt er dus een oplossing gezocht om een periode te overbruggen tussen 1 juli en de datum waarop we een volledig onderhandeld akkoord over alle loon- en arbeidsvoorwaarden hebben.

Zoals steeds zoekt het ACV mee naar oplossingen, ook al voelen we ons zelf niet verantwoordelijk voor het niet-halen van de datum van 1 juli. Het zou gemakkelijker zijn om nu de armen in de lucht te gooien en weg te lopen van het overleg, maar daar heeft niemand baat bij, en al zeker niet de 600 contractuele medewerkers van Infrax die graag willen weten waar ze aan toe zijn op 1 juli 2018.

Gisteren werden verschillende pistes doorlopen, gaande van een "grijze zone" tot een dienstverleningsovereenkomst (DVO). Bij de "grijze zone" werken de collega’s van beide firma’s samen maar luisteren ze naar verschillende leidinggevenden, met grote individuele aansprakelijkheidsrisico’s tot gevolg bij incidenten en of ongevallen. Als vakorganisatie ACV, die staat voor alle personeelsleden, willen wij niet in een dergelijke situatie werken.

De DVO is een juridisch vehikel die het de directies van beide maatschappijen mogelijk maakt – ook zonder akkoord van de vakbonden – om personeel voor een bepaalde periode bij elkaar in te zetten. Iedere collega blijft dan verder werken volgens zijn/haar huidig statuut. ACV heeft gesteld deze teksten te willen bekijken. Het moet duidelijk zijn dat deze situatie maar voor een heel korte periode toepasbaar en houdbaar is, tot er een akkoord is die de volledige integratie van het Infrax-personeel mogelijk maakt. Bovendien wil ACV dat in de tekst duidelijk omschreven wordt dat het hier niet gaat over uitbesteding van werken aan derden, maar over een tijdelijke en uitzonderlijke oplossing in aanloop naar een volledige integratie van onze Infrax-collega’s binnen Fluvius. Gisteren heeft de directie bevestigd dat dit de bedoeling is en dat de DVO eindigt op 31.12.2018. We bekijken deze piste en de teksten verder met onze juristen. We rekenen erop dat deze extra tijd ditmaal nuttig besteed wordt zodat we niet opnieuw in tijdsnood komen.

Na deze discussie heeft ACV gevraagd om de agenda verder af te werken met de nog aanwezige partijen. De directie is hierop ingegaan.

Reeds geruime tijd stellen wij als ACV aan de directie voor om het principe van behoud van de oorspronkelijke looncurve voor de betrokken collega’s van Infrax te hanteren bij de toekenning van de betaalklasse. In ons voorstel wordt de Infrax-looncurve gekoppeld aan een gelijkwaardige Eandis-looncurve. Voorheen was dit voor de directie steeds "onbespreekbaar". Voor ons is dit evenwel een belangrijk punt uit het statuut van de gas- en elektriciteitssector, dat ook bij Infrax, weliswaar onder iets andere vorm, gekend is. Voor ACV is dit een billijke oplossing die wij ook in het verleden steeds toegepast hebben in geval van reorganisaties door de werkgever. De directie is nu bereid om onze piste verder te bespreken.

ACV neemt intussen in de komende weken verder deel aan alle geplande overlegmomenten.

Wij houden jullie zeker verder op de hoogte!

Met syndicale groeten,

Namens ACV Eandis - Infrax