Start

Informatie omtrent onrust Infrax-personeel

Beste collega,

Beste ACV-lid,

Graag informeren wij u over de gebeurtenissen van de laatste dagen en meer bepaald over de spontane stakingsacties die uitbreken in een aantal sites van Infrax. Zoals we u eerder lieten weten, is het aan de Infrax-collega’s om zich momenteel uit te spreken over het globale integratievoorstel rond de loon- en arbeidsvoorwaarden (inclusief "de rugzak") van de personeelsleden die worden geïntegreerd in Fluvius. Op een aantal plaatsen gingen reeds consultaties door. Tijdens deze consultaties duiken er nog heel wat vragen en bedenkingen op bij het betrokken personeel. Er circuleert ook heel wat foutieve informatie. Wij hebben dan ook alle begrip voor de onrust bij het betrokken personeel, maar zoals steeds wil ACV eerst de maximale kans aan het overleg geven en vragen wij aan de directie om morgen op het IBOC/IHOC-overleg (overlegstructuur binnen Infrax) de opgedoken vragen, bezorgdheden en opmerkingen van onze leden voor te leggen en waar nodig samen naar oplossingen te zoeken. De directie liet inmiddels weten hierop in te gaan.

Wat de invoering van de 40-urenweek betreft, herhalen wij uitdrukkelijk dat, in het aangepaste voorstel van de directie, hetzelfde aantal compensatiedagen voorzien wordt als in het voorstel van maart 2018

-13 dagen ADV op te nemen vóór 01/05 van het volgende jaar

-13 extralegale verlofdagen in een verlofteller waaruit men kan putten op eender welk moment in de carrière (ook per uur of fractie van een uur).

De huidige pot van RCW-uren wordt eveneens toegevoegd aan deze laatste verlofteller.

Het spreekt voor zich dat ACV nooit een sectorale cao zou tekenen die de 40-urenweek mogelijk maakt als er niet gelijktijdig een ondernemingscao zou bestaan met de nodige compensaties.

Alle info die circuleert omtrent zogezegd verlies aan RCW-uren of mogelijk verdwijnen van aantal compensatiedagen, nu of in de toekomst, is totaal uit de lucht gegrepen en wordt verspreid door collega’s van Gazelco Eandis, die zelfs niet aanwezig waren op het laatste overleg. In de ondernemingscao die hiervoor zal afgesloten worden, kan er door geen enkele partij (dus ook niet door de directie) eenzijdig hieraan geraakt worden zonder een akkoord van alle andere ondertekenende vakorganisaties.

Wij houden u zeker verder op de hoogte. Aarzel niet om contact met ons op te nemen indien u nog vragen of bedenkingen hebt!

Met syndicale groeten